Sneller een platte buik krijgen

Droom jij net als veel andere vrouwen van een platte buik? Buikvet verbranden en zo een platte buik verkrijgen is niet altijd even makkelijk. Buikvet laat zich nu eenmaal moeilijk verbranden en buikspieren trainen is een volledig andere tak van sport.

Maar wanneer je het op de juiste manier aanpakt, kun je binnen korte tijd toch over die platte buik beschikken.

Er zijn een aantal zaken die je toe moet passen. Zo zijn er twee vormen van training erg belangrijk, omdat ze je helpen vet te verbranden én conditie op te bouwen. Maar minstens zo belangrijk is om goed te eten. Gezonde voeding, met weinig koolhydraten en veel eiwitten, is hierbij een aanrader.

In dit artikel leggen we je uit hoe je kunt trainen voor een platte buik, maar ook hoe voeding je helpt om nog sneller over die platte buik te beschikken.

Buikvet verbranden

In de eerste plaats moet je buikvet gaan verbranden. En buikvet is eigenlijk het laatste vet dat zal verdwijnen bij het trainen. Eerst verdwijnt vet op plekken waar je het minder snel door hebt. Denk aan je rug, je armen en je schouders. Daarna pas zal vet rond je heupen, benen, billen en buik gaan verdwijnen.

Buikvet verbranden doe je door rekening te houden met de volgende drie zaken:

  1. Cardiotraining, aangevuld met krachttraining
  2. Buikspieroefeningen
  3. Voeding

Cardiotraining en krachttraining

Je kunt pas vet verbranden als je meer energie verbrandt dan dat je binnen krijgt. Om energie te verbranden moet je dus hard aan het werk. Je moet gaan hardlopen, fietsen, de steps gaan doen, de crosstrainer of het roeiapparaat pakken en minstens 20 minuten flink aan de slag gaan.

Wanneer je op deze manier energie verbrandt, gaat je lichaam de benodigde energie ergens anders weghalen. Er wordt op die manier vet verbrand. Overal op je lichaam. In de eerste plaats dus zeker niet rond je buikstreek, maar wie het lang genoeg volhoudt, zal merken dat het ook hier zal gaan verdwijnen.

Krachttraining is gericht trainen van spiergroepen, zoals de armspieren, de beenspieren, de buikspieren, de rug- en schouderspieren en de borstspieren. Krachttraining hoeft qua duur niet lang te zijn, maar wel intensief. Je zal merken dat je met krachttraining sneller spiermassa opbouwt en dat spieren nog meer energie voor je verbranden.

Wissel kracht- en cardiotraining af en pak voldoende rust (24 uur) tussen twee van dezelfde sessies. Pak sowieso elke week één dag volledige rust.

Buikspieroefeningen

Je richt je op je buikstreek, want je wil een platte buik (of misschien zelfs wel een sixpack). Dat betekent dat je buikspieroefeningen uit moet voeren. Er zijn verschillende buikspieroefeningen die erg zinvol zijn, namelijk:

  • Crunches
  • De Sit Up
  • Gedraaide Crunch
  • Knee Raises
  • V-up
  • Prone Cobra
  • Pulse Up
  • Planken
  • De Static V-sit

Probeer te variëren in oefeningen en train zowel je voorste buikspieren als je bovenste en onderste buikspieren, maar vergeet vooral de buikspieren in je zij niet. Als je die niet voldoende traint, blijft daar altijd nog wat vet zitten. En dat is zonde.

Voeding

Tot slot bepreken we het belang van voeding. Wanneer je buikvet wil verbranden en een platte buik wil trainen, ontkom je er niet aan dat je moet afrekenen met overgewicht. Alle energie die je in je leven teveel hebt binnen gekregen is op allerlei plaatsen op je lichaam gaan zitten. Het is vet geworden.

Je kunt met vet afrekenen door te trainen, maar voeding is net zo belangrijk. Want enerzijds zorgt voeding ervoor dat je minder van de verkeerde energie (lees: verkeerde koolhydraten) binnenkrijgt en anderzijds dient voeding je te verzadigen. Op die manier heb je geen honger of trek meer in tussendoortjes en kun je dus sneller afvallen.

De beste voeding verkrijg je uit producten die koolhydraatarm zijn, maar wel veel eiwitten bevatten. Koolhydraatarme recepten bevatten van zichzelf vaak eiwitten en zijn dus geschikt.

De Afslank Receptenbijbel

Een kookboek dat we je kunnen aanbevelen is de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm. In dit boek krijg je ruim 100 recepten voor allerlei koolhydraatarme maaltijden. Je weet zeker dat je verantwoord kookt en af zal vallen (en dus sneller een plattere buik zal krijgen) als je de recepten in dit boek opvolgt.

Al veel Nederlanders en Vlamingen zijn je voor gegaan. Het boek is een bestseller. Wil je meer weten over de Afslank Receptenbijbel? Bezoek dan de website.

Meer eiwitten in je voeding

Maar wanneer je meer eiwitten in je voeding wil hebben, heb je wellicht meer baat bij en ander kookboek. Namelijk Fit Chef. In het boek Fit Chef worden twee doelgroepen aangesproken: mensen die willen afvallen en mensen die willen trainen voor spieren of een strakker lichaam.

Je krijgt met Fit Chef een compleet eiwitrijk kookboek in huis. Er zitten ruim 100 recepten in voor alle momenten van de dag. Elk recept bevat nauwelijks koolhydraten, maar wel veel eiwitten. Deze recepten zullen je dan ook zeker helpen om af te rekenen met vet en spiermassa aan te maken. Wil je meer weten over Fit Chef? Bezoek dan de website.