Oefening: V-up

De V-up staat bekend als een zeer intensieve training. Hiermee train je zowel je bovenste als je onderste buikspieren optimaal. De uitvoering is wel erg belangrijk en dien je dus goed op te volgen. Hieronder volgt de manier waarop je de V-up het beste uitvoert:

  1. Ga met je rug op de grond liggen en houd je rug recht. Til je bovenlichaam wat omhoog zodat het de grond niet raakt. Til ook je voeten op. Nu raken alleen je billen de vloer. Je armen strek je naast je lichaam.
  2. Stuur je knieën richting je borst. Doe dit ook andersom.
  3. Strek je uit richting je voeten. Wanneer je knieën je borst bijna raken, houd je de positie een paar seconden (circa 5 seconden) stevig vast.
  4. Ga gecontroleerd weer terug naar de startpositie. Zorg dat alleen je billen de grond raken.

Herhaal deze beweging 20, 50 of 100 keer. Voel voor jezelf aan wat nog haalbaar is en wat niet. Op die manier luister je goed naar je lichaam en overbelast je je buikspieren niet. Net als bij de meeste buikspieroefeningen geldt ook bij deze oefening dat je ademhaling erg belangrijk is. Adem in voor elke inspanning van je buikspieren en adem uit tijdens het ontspannen.