Oefening: Crunches

Crunches zijn een van de normaalste en meest gedane oefeningen om je buik te verstevigen. De crunches richten zich op de middelste buikspieren en trainen deze optimaal. Je kunt de crunch zowel uitvoeren voor het trainen van een sixpack als voor het verkrijgen van een strakke, platte buik. Voor het beste effect voer je de crunches uit aan het einde van cardiotraining. Je hebt dan al veel energie verbruikt en kunt de spierstreek in de buik strakker aanpakken.

De uitvoering:

  1. Ga met je rug op de grond liggen. Buig je knieën en plaats je handen op je borst, op je dijen of achter je hoofd (zorg dat je de handen niet gebruikt bij het uitvoeren van deze oefening, want dat gebeurt helaas vaak vanzelf).
  2. Span je buikspieren aan voordat je begint. Haal diep adem en houd je adem vast.
  3. Laat je schouders omhoog komen, maar houd je onderrug op de grond.
  4. Zodra je bovenlichaam in de lucht i, houd je deze positie minimaal één seconde vast. Adem al je lucht uit en zak terug naar de beginpositie.
  5. Kom weer omhoog als je schouders de grond raken, maar rust niet uit.

Herhaal deze crush in het begin 20 keer, maar bouw uit naar 50 en zelfs 100. Ademhaling is hierbij erg belangrijk. Door je ademhaling te doen zoals in de oefening beschreven is, zorg je er namelijk voor dat je buikspieren op het juiste moment nog meer aanspannen en ontspannen.